reklama

Obdivujem Bratislavu – som blázon?

Viacerí čitatelia reagovali na môj prvý článok „Vyznanie Bratislave“ s istou skepsou, resp. pocitmi trpkosti. Dokonca mi prišlo na mailovú adresu veľa mailov s obsahom typu, že asi málo poznám Viedeň, Budapešť atď. Ako môžem obdivovať Bratislavu, resp. Staré mesto, keď je tak strašne zničené, špinavé atď?! Áno, viem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Ale Moje vyznanie Bratislave“ som písal najmä v duchu, v akom som prezentoval Bratislavu pre Číňanov, turistov, v mojej knihe – isto uznáte, že je dôležité hlavne vyzdvihnúť to, čo podľa mňa je reálne pekné a pozoruhodné. Ja mám toto mesto úprimne rád – aj keď viem, že sú veľké rezervy. A viem, koľko sa zničilo za komunizmu, i po jeho páde...

Môj najmilši pohľad na Bratislavu (foto: Paul T.Yung)

Povedať o Bratislave, že je škaredá, otrasná atď. je podľa mňa nespravodlivé. Povedať úplný opak možno tiež celkom nesedí. Ale možno čím viac sem bude chodiť turistov a záujemcov (na Slovensko, nielen do Bratislavy), Slováci si sami budú mesto, resp. svoju krajinu viac vážiť a zveľaďovať. A ponúkať lepšie služby! Možno som idealista, ale ja tomu verím a odkedy tu žijem, vidím aj zlepšenie. Mám pocit, že Slovensko ako také treba viac PROPAGOVAŤ smerom von, a o to sa snažím. Mimochodom – možno by ste sa čudovali, koľko turistov s úprimným obdivom Bratislavu chváli, že sa tu veľmi dobre cítia a sa sem vracajú :) – čím svoje slová potvrdzujú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo uvidite z veže starej radnice... (foto: Paul T.Yung)

Videl som mnohé fotky Bratislavy z minulosti a poznám tie najbolestivejšie miesta. Veľa krát mi o tom rozprávali slovenskí priatelia, najmä tí starší pamätníci krajšej Bratislavy. Chronologicky, v prvom rade „osudová rana“ v podobe vybudovania mostu SNP pár metrov od Dómu sv. Martina a následné zbúranie nádhernej synagógy, zničenie unikátnej, starej Vydrice. Ďalej nevyhovujúce a neestetické riešenie Námestia SNP, vyrúbanie stromov Hlavného námestia pod pláštikom „návratu k stredovej koncepcii mesta“, obor oproti Prezidentskému palácu s názvom Tatracentrum, katastrofálna a úboho pôsobiaca Hlavná stanica a mnohé iné problémy. Viem to a nezatváram si pred tým oči. Poznám aj Viedeň, aj iné „krajšie“ veľké mestá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj ja cítim istý smútok – lebo hoci Bratislava nie je moje rodné mesto, ale považujem ju za „svoje mesto“ – keď si predstavím, aká iná mohla byť a mnoho zmien je už nenávratných. Lenže mestá v Číne sú na tom v mnohých ohľadoch oveľa horšie! Ja som neprišiel z Talianska, kde je nádhera v architektúre kam sa človek pozrie. Čínske mestá vo všeobecnosti sú urbanisticky katastrofálne riešené, nevkusné, bez charakteru, navyše strašne hlučné a prepchaté. Veľmi smutné je to, že v čínskych mestách boli za posledných 30 rokov zničené a zbúrané obrovské historické časti, krásne a zaujímavé časti! A nahradil ich betón, sklo a tzv. moderný štýl. Množstvo rodín bolo násilne vysídlených zo starého mesta, z nízkych štýlových domcov, kde mali kúsok záhradky, do anonymných výškových budov – v tom bol a je stále obrovský konflikt medzi vládou a „ľudom“...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz ale späť k Bratislave: jej neopakovateľné geografické položenie na rieke, s krásnym hradom na vysokom kopci, tesne nad riekou – považujem za unikát. (a je toho oveľa viac... To sú však témy do ďalších článkov). Špecifická dispozícia mesta sa nedá za peniaze kúpiť. Buď je, alebo nie je. A nezmenili ju ani negatívne a necitlivé zásahy tých, čo riadili urbanizmus mesta. Ja, ktorý som prišiel z Číny, kde je v mestách minimum zelene a minimum možností športovať vonku, sa „vyžívam“, že Bratislava a okolie má toľko príležitostí pre cykloturistiku, nehovoriac o možnostiach pre plávanie, behanie. Napríklad: v rámci Starého mesta existuje 20 hektárov zelene, Horský park – je to vlastne les na území Starého mesta. Viem, že tam chodieva na prechádzky mnoho ľudí aj z iných častí mesta. A Železná studienka, Koliba... Pre obyvateľov Číny sú toto všetko obrovské vzácnosti a luxus. V Číne by takéto krásne miesta boli na 100% spoplatnené vstupenkami s vymedzeným časom vstupu!!! Napríklad aj nádherný areál bratislavského hradu je celý rok otvorený od 8.00 do 24.00 a zadarmo – z pohľadu Číňana je Bratislava, resp. jej samospráva voči (svojim občanom) naozaj veľmi štedrá a veľkorysá. Lenže Slovák si to neuvedomuje, pokiaľ to neporovná s inou krajinou. A práve Čína je naozaj v týchto veciach VEĽMI iná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnohé veci a „bonusy“ mesta som si začal uvedomovať hneď po príchode vo februári 1997, ale o tom, ako to bolo, bude môj ďalší článok.

vľavo: horáreň - srdce Horského parku. vpravo: raj pre rodičov s deťmi - Železná studienka (foto: Paul T. Yung)

Paul T. Yung

Paul T. Yung

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som Číňan už 17 rokov žijúci na Slovensku. Som publicista a prekladateľ na voľnej nohe. Ako šéfredaktor Slovensko-čínskych obchodných novín som pravidelne písalčlánky o Slovensku - o jeho histórii, kultúre, pamätihodnostiach. Napísal som knihu "Bratislava - krásavica na Dunaji" (2013) v čínskom jazyku, prvú knihu svojho druhu na svete. Cítim, že mojou misiou je propagácia Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaSlovenskoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu