reklama

Moje vyznanie Bratislave

Kniha o Bratislave, ktorá mi minulý rok vyšla po čínsky, vzbudila (okrem Číňanov)  aj veľký záujem a zvedavosť medzi mojim slovenskými priateľmi a známymi. Čo si tam vlastne o nás písal? Ako sa ty, Číňan, pozeráš na naše mesto? Ako sa tu cítiš? pýtali sa ma veľa krát. Chcel by som odpovedať všetkým naraz. A tak som sa rozhodol, že prvý text na mojom blogu bude to, čo si o Bratislave myslím – veľa z nasledovných myšlienok odznelo aj v mojom úvode k čínskemu vydaniu knihy „Bratislava – krásavica na Dunaji“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Osud ma priviedol na Slovensku, kde žijem od roku 1997, konkrétne v Bratislave. V mojich očiach, tak ako Slovensko je skrytý poklad sveta, Bratislava je Popoluška medzi hlavými mestami všetkých krajín. Je neveľká, ale má všetko. Študoval som v Nankingu aj v Pekingu, žil som v Šanghaji, a neskôr v Európe som navštívil viaceré hlavné mesta, ale nikde som sa necítil tak príjemne ako tu. Bratislava je útulná a pre život veľmi praktická, všetko je blízko. Žijem v centre a tu môžem pešo, alebo na bicykli vybaviť všetky každodenné potreby, záležitosti. Navyše, žije tu veľa priateľských, srdečných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A mesto je naozaj krásne. Nečudujem sa, prečo Bratislavu volávali „krásavica na Dunaji“. Hovorí sa, že „Niet rieky – niet mesta“. Áno, je to pravda a pochopiteľne, pozdĺž Dunaja, ležia desiatky veľkých miest. Ale nie každé mesto malo šťastie na hory. Z južnej strany, popri starom meste preteká Dunaj. Od hradu smerom na sever sa zase tiahnu Karpatské svahy, ktoré spolu s veľtokom vykreslili krásny profil mesta. Aj vďaka Malým Karpatom je Bratislava unikátna a veľmi zaujímavá, má špecifický genius loci. Chápem, prečo Žigmund Luxemburský začal budovať Bratislavu ako hlavné mesto svojej obrovskej ríše.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bratislava má veľa toho, čo môže ponúknuť turistom. Uvediem pár príkladov: Bratislavský hrad, symbol mesta, sa nachádza na skale vo výške 85 metrov nad Dunajom, v jeho výnimočnej kráse a majestátnosti cítiť dávne cisárske fluidum. Keď sa pozriete na neďaleký Dóm svätého Martina, na jeho 85 metrovú vežu so zlatou korunou, pocítite jeho takmer 300 ročnú slávu – slávu korunovačného kostola Uhorska. A to som ešte nehovoril o unikátnej Starej radnici, kde sa stretávajú všetky architektonické slohy z 13 storočia. Alebo o Primaciálnom paláci, v ktorom sídli dnešný mestský úrad a zároveň je ukážkou možno najkrajšej architektúry v meste. Ukrýva sa v ňom súbor šiestich svetoznámych, veľmi vzácnych gobelínov. A ešte, v starom meste palác za palácom na neveľkej ploche... Slovom, krásu a atmosféru mesta musíte zažiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odkedy tu žijem, pozoroval som toto „maličké veľkomesto“ so zvedavosťou na začiatku, neskôr čoraz viac s obdivom a láskou. Čítal som množstvo kníh a článkov o ňom, stal som sa nadšeným a častým návštevníkom knižníc a antikvariátov. Zbieral som informácie, povesti a kuriozity o Bratislave. Fotil som ju od jari do zimy, ráno a večer, pod krásnym nebom aj pod snehovou búrkou. Nechcel som prekladať do čínštiny nejaký hotový bedeker – to by som sa hanbil pred mestom, ktoré mám rád a zároveň aj sám pred sebou.

zadná a predná obálka

Táto fotka pred historickou budovou SND (str. 61) sa mimoriadne páči mojej slovenskej rodine, ktorá ju nazvala „bratislavské Trafalgar square“:) – vraj sochu na fontáne si z tohto uhla ešte nikdy nevšimli (foto: Paul T.Yung).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bol som trochu šokovaný, keď som zistil, o koľko menej pozitívne sa na bratislavský hrad a na celé mesto, na jeho obyvateľov pozerá napr. moja žena, ktorá sa tu narodila! Vlastne, dávno som si všimol, že Slováci samotní sa na svoje „poklady“ pozerajú úplne inak, s menším záujmom a uznaním, ako napríklad cudzinci, keď prídu na Slovensko. Môj názor mi chvalabohu nikto neberie. Je fakt, že sa na vec pozerám inými očami... Prečo sa pozerám tak, ako sa pozerám, by som rád aj konkrétne zdôvodnil, podoprel faktami – ale to už sú všetko témy pre moje ďalšie texty na tomto blogu :)

Paul T. Yung

Paul T. Yung

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som Číňan už 17 rokov žijúci na Slovensku. Som publicista a prekladateľ na voľnej nohe. Ako šéfredaktor Slovensko-čínskych obchodných novín som pravidelne písalčlánky o Slovensku - o jeho histórii, kultúre, pamätihodnostiach. Napísal som knihu "Bratislava - krásavica na Dunaji" (2013) v čínskom jazyku, prvú knihu svojho druhu na svete. Cítim, že mojou misiou je propagácia Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaSlovenskoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu